Vi er i Stestrup Børnegård med til at lave prøvehandlinger for et Nest-projekt i kommunen.
Nest er oprindelig udviklet i USA som et undervisningstilbud til børn med og uden autisme. Nest er en ramme og en struktur for inkluderende læringsmiljøer, hvor der er taget stilling til fire niveauer i en model, nøddeskalsmodellen. Der er et design for samarbejde på alle niveauer, og der er enighed om vedholdende brug af en række pædagogiske redskaber og strategier, der understøtter og fremmer læringsmiljøet for alle børn – børn er mere ens end forskellige, det et barn har brug for kan alle have gavn af (fra Gode rammer af Stine Clasen & Christina Hostrup).
Nest går i korte træk ud på, at
- "Børn er mere ens end forskellige og bør så vidt muligt lære og udvikle sig sammen."
- "Hvis børn ikke lærer på den måde, vi underviser dem på, må vi undervise dem på en måde, så de lærer."
Hos os er vi godt i gang med at udvikle den fysiske ramme. Vi forholder os aktivt til den fysiske ramme, fordi vi ved, hvordan den fysiske ramme understøtter det liv, vi gerne vil have skal kunne udfolde sig.
Du kan læse mere om NEST her: Nest - en skole for alle