Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
- Ågerup Børnehus
|
Situation
|
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov.
|
Alarmering
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til den stedlige leder.
Den stedlige leder kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet.
Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør.
Den stedlige leder kontakter nærmeste leder Christian Oxbøll, 72 36 63 21.
Den stedlige eller nærmeste leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra.
Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 7236 4377 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk
IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 1234.
It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
- fiberforbindelser
- telefoniplatform
- netværk
- Office365 (generelt).
|
Opgaver
|
- Forsøg at afdække årsager til og omfanget af problemet.
- Prioriter ressourcerne så de kritiske funktioner kan varetages [Pasning af børn op til 3. klasse samt opretholdelse af sikkerhed og tryghed for børn og unge – også i krisesituationer].
- Børn/unge med særlige behov skal sikres – fx ift. vigtig medicin.
|
Handling
|
- Hvis AULA er ude af drift om morgenen: Udfyldes komme- / gåliste for gruppen. Kortet udfyldes sammen med forældre og skal indeholde: Navn, telefon mor/far, ankomst og afhentning tid.
- Medicinhåndtering: Medarbejdere i afdelingen er bekendt med særlige medicinske forhold og instrueres om denne ved indkøring. Instrukser til medicinering opbevares i medicinskabet sammen med medicinen.
|
Ledelse og organisation |
I område Kildedam består krisestaben af den pædagogiske leder i det pågældende børnehus og områdeleder Christian Oxbøll. AMR og TR i børnehuset samt pædagogiske ledere fra andre børnehuse kan på baggrund af konkret vurdering i det enkelte tilfælde indgå i krisestaben. Dette besluttes af områdeleder Christian Oxbøll.
Stedlige leder eller områdeleder Christian Oxbøll leder indsatsen (kriseleder).
Denne er ansvarlig for at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere chef for Læring og Trivsel, Karina Møller på telefon eller mail.
Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne:
- Den stedlige leder koordinerer indsatsen - evt. i samarbejde med kommunens IT-afdeling.
- Den stedlige leder sørger for at holde medarbejderne orienteret.
- I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen: Christian Oxbøll, 72 36 63 21 informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller som vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres.
|
Bemanding og udstyr
|
Den stedlige leder vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l.
Kritisk data opbevares i under dobbeltsikret lås og varetages af den stedlige leder. |
Kommunikation
|
Se afsnit om ’Alarmering’
Den stedlige leder:
- varetager informeringen af og formidlingen til medarbejdere og forældre.
- varetager efter behov information og kommunikation til/med systemleverandører, kommunens IT-afdeling og den centrale krisestab.
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages).
|
Kontaktoplysninger
|
Kontaktoplysninger på:
- Stedlige leder: Troels Lundgård Hansen, troh@holb.dk, 72 36 87 95
- Områdeleder/skoleleder: Christian Oxbøll, 72 36 63 21, nieox
- Kommunens IT-afdeling: 72 36 4377/ isikkerhed@holb.dk.
Udenfor alm. arbejdstid: 72 36 1234.
- Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 7236 2062, kmoll@holb.dk
- Alternativt Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk
|
Evt. andre opmærksomhedspunkter
|
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR]
’ Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Opdatering/ændring
|
Opdateret af Lærke Christiansson den 12-10-2023
|