Spring til indhold

Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)

Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)

- Ågerup Børnehus

Situation

I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer, tilpasses den enkelte enhed efter behov.

Alarmering

Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til den stedlige leder.

Den stedlige leder kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet.

Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør.

Den stedlige leder kontakter nærmeste leder Christian Oxbøll, 72 36 63 21.

Den stedlige eller nærmeste leder kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra.

Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på
7236 4377 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk

IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 1234.

It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:

  • fiberforbindelser
  • telefoniplatform
  • netværk
  • Office365 (generelt).

Opgaver

  • Forsøg at afdække årsager til og omfanget af problemet.
  • Prioriter ressourcerne så de kritiske funktioner kan varetages [Pasning af børn op til 3. klasse samt opretholdelse af sikkerhed og tryghed for børn og unge – også i krisesituationer].
  • Børn/unge med særlige behov skal sikres – fx ift. vigtig medicin.

Handling

  • Hvis AULA er ude af drift om morgenen: Udfyldes komme- / gåliste for gruppen. Kortet udfyldes sammen med forældre og skal indeholde: Navn, telefon mor/far, ankomst og afhentning tid.
  • Medicinhåndtering: Medarbejdere i afdelingen er bekendt med særlige medicinske forhold og instrueres om denne ved indkøring. Instrukser til medicinering opbevares i medicinskabet sammen med medicinen. 
Ledelse og organisation

I område Kildedam består krisestaben af den pædagogiske leder i det pågældende børnehus og områdeleder Christian Oxbøll. AMR og TR i børnehuset samt pædagogiske ledere fra andre børnehuse kan på baggrund af konkret vurdering i det enkelte tilfælde indgå i krisestaben. Dette besluttes af områdeleder Christian Oxbøll.

Stedlige leder eller områdeleder Christian Oxbøll leder indsatsen (kriseleder).

Denne er ansvarlig for at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt for at orientere chef for Læring og Trivsel, Karina Møller på telefon eller mail.


Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne:

  • Den stedlige leder koordinerer indsatsen - evt. i samarbejde med kommunens IT-afdeling.
  • Den stedlige leder sørger for at holde medarbejderne orienteret.
  • I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen: Christian Oxbøll, 72 36 63 21 informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller som vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres.

Bemanding og udstyr

Den stedlige leder vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l.

Kritisk data opbevares i under dobbeltsikret lås og varetages af den stedlige leder.

Kommunikation

Se afsnit om ’Alarmering’

Den stedlige leder:

  • varetager informeringen af og formidlingen til medarbejdere og forældre.
  • varetager efter behov information og kommunikation til/med systemleverandører, kommunens IT-afdeling og den centrale krisestab.

Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages).

Kontaktoplysninger

Kontaktoplysninger på:

  • Stedlige leder: Troels Lundgård Hansen, troh@holb.dk, 72 36 87 95
  • Områdeleder/skoleleder: Christian Oxbøll, 72 36 63 21, nieox
  • Kommunens IT-afdeling: 72 36 4377/ isikkerhed@holb.dk.
    Udenfor alm. arbejdstid: 72 36 1234.
  • Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller: 7236 2062, kmoll@holb.dk
  • Alternativt Leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard: 72 36 36 73, lasso@holb.dk

Evt. andre opmærksomhedspunkter

Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR]

’ Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum).

Opdatering/ændring

Opdateret af Lærke Christiansson den 12-10-2023



Feedback

Sidst opdateret

12.10.2023

Ansvarlig redaktør

Lærke Dyre Christiansson