Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer)
Indsatsplan ved længerevarende IT-nedbrud (+ 24 timer) - Huset, St. Merløse |
|
Situation |
I tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud følger alle enheder indenfor LAER disse overordnede retningslinjer. Der ligger en mappe i låst arkivskab med oplysninger på forældre og kontakter. |
Alarmering |
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til Susanne Møller Pedersen Susanne Møller Pedersen kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. Den stedlige leder kontakter nærmeste leder Christian Oxbøll Susanne Møller Pedersen eller Christian Oxbøll kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud; dels for at orientere om problemet, og for at finde ud af, hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på 7236 4377 eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/Vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på 72 36 1234. It-vagten/Vagttelefonen omfatter udelukkende kritisk IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
Opgaver |
|
Handling
|
|
Ledelse og organisation |
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og kontaktinformation. Se ’Delplan for Læring og Trivsel’ for uddybelse af rollerne.
I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen: nærmeste leder (områdeleder/skoleleder/N4-leder) informerer chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, som vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres. |
Bemanding og udstyr |
Susanne Møller Pedersen vurderer behovet for ekstra bemanding, - fx ved behov for udførelse af flere ’manuelle’ opgaver grundet manglende adgang til fagsystemer e.l. Hvilket udstyr der skal anvendes til sikring af kritiske data besluttes lokalt og nedfældes i en lokal indsatsplan. |
Kommunikation |
Se afsnit om ’Alarmering’ Susanne Møller Pedersen eller Christian Oxbøll
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere (at elektronisk information ikke kan sendes og modtages). |
Kontaktoplysninger |
Kontaktoplysninger på: Susanne Møller Pedersen 72366085 Områdeleder Christian Oxbøll
|
Evt. andre opmærksomhedspunkter |
Opbevaring af personfølsomme oplysninger i tilfælde af fysiske udskrifter mv., brug af harddisk, USB osv. [GDPR] ’ Dobbeltlås-princippet’. (fysiske dokumenter låses inde i et skab i et aflåst rum). |
Opdatering/ændring |
Lærke Christiansson den 12-10 2023 |
Sidst opdateret
12.10.2023
Ansvarlig redaktør