Det er afgørende for børns trivsel, læring og udvikling, at de har et godt fysisk, psykisk og æstetisk læringsmiljø. Derfor arbejder vi ud fra følgende målsætninger.
Fysisk læringsmiljø
- Du kan læse om de fysiske rammer og faciliteter på børnehusenes egne hjemmesider under "Børnehuse og dagplejen".
Psykisk læringsmiljø
- Vi vil alle børn. Alle børn skal opleve at være en del af et fællesskab.
- Vi ser ikke børn med problemer eller særlige behov, men børn i udsatte positioner. Det betyder, at vi indretter læringsmiljøer, der gør at børnene helt konkret udvikler sig.
- Vi møder alle børn med med respekt for deres personlige værdighed som mennesker.
- Vi møder alle børn med åbenhed og ser, hører, respekterer og involverer dem i beslutninger om dem selv.
- Vi har et tæt samarbejde med forældre. Vi tager dem alvorligt og går i dialog med dem i respekt for deres ansvar for deres barns opvækst, udvikling og trivsel for at finde de bedst mulige løsninger.
- Vi behandler alle ligeværdigt, respekterer forskellighed og ved, at børn og forældre til tider skal behandles forskelligt for i praksis at blive behandlet lige og få lige muligheder.
- Børn skal kunne inkludere, i modsætning til at inkluderes. Det betyder, at fællesskabet/børnehierarkiet genforhandles, hver gang et nyt barn træder ind.
- I stedet for at bruge begrebet inklusion er vi optaget af dét, der sker i mødet mellem mennesker.
Æstetisk læringsmiljø
- I et samarbejde med forældrene danner vi ramme om et godt, udviklende og lærerigt børneliv til gavn for alle børn og deres familier.
- Børnene bliver mødt af voksne, der viser dem anerkendelse og respekt, og som støtter dem i at indgå i sociale og læringsfremmende fællesskaber.
- Vi udfordrer alle børn, så de lærer så meget, som de kan. Vi styrker og understøtter barnets læringsforudsætninger og potentialer, så de trives og udvikler sig til livsduelige mennesker.